سلامت

صبحانه مفید-چه بخوریم چی نخوریم؟

Breakfast

آیا تا به حال به معنی کلمه ی صبحانه به انگلیسی دقت کرده اید؟Breakfast شکستن روزه بین شام و ناهار این معنای واقعا جالبی است.

بیشتر پزشکان به اهمیت صبحانه تأکید زیادی دارند اما ما ایرانی ها معمولاً وعده صبحانه را جدی نمی گیریم یا مواد مضرری را مصرف می کنیم.

با مجله زندگی همراه باشید.

صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه می باشد تحقیقات نشان می دهد کسانی که از خوردن صبحانه دوری می کنند به اضافه وزن مبتلا می شوند ولی به این معنی نیست که صبح خود را با غذا های غنی شده از قند و چربی و کربوهیدرات های بد شروع کنیم.

صبحانه

 مصرف قند بدترین منبع انرژی برای شروع یک روز خوب است.

بهتراست که ازغلات و کربوهیدرات های خیلی شیرین دوری کنید ، غلات شیرین و تفت داده شده، همچنین با شیرین کننده های مصنوعی وطعم دهنده هایی که می تواند باعث چاقی شود دسته بندی شده است و همچنین رنگ های موجود درموادغذایی درکودکان منجربه بیش فعالی می شود پس غلات بسیار شیرین را کنار بگذارید.

 بهترین پیشنهاد ما به شما بلغور جو دوسر است.مقداری از جودوسر را با آب یا شیر به مدت  ۵ دقیقه حرارت دهید و مقداری دارچین برای طعم بهتر به او اضافه کنید و جایگزین شکرازعسل استفاده کنید. یک نوع حلیم اما بسیار سالم ومفید را درست کرده اید.

صبحانه

آب پرتقال با معده خالی اصلا خوب نیست مرکبات اسیدی باعث التهاب معده ویا حتی زخم معده می شود بهتراست از بلوبری استفاده کنید این نوشیدنی خطر ابتلا به دیابت وبیماری قلبی را کاهش می دهد وهمچنین به آب کردن چربی های شکم کمک می کند و همین طور مصرف گوجه فرنگی به صورت ناشتا باعث ترشح  اسید معده وناراحتی های معده می شود.

موز با وجود خاصیت های فراوان بصورت ناشتا خوب نیست باعث می شود منیزیم بطور ناگهانی افزایش پیدا کند وتعادل منیزیم و کلسیم در بدن به هم می ریزد.

صبحانه

یک انتخاب خوب مصرف هندوانه در صبحانه است. هندوانه در صبح خطر کم آب شدن بدن در طول روز را کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد قلب، رگ وکاهش فشار خون می شود و به علت دارا بودن ویتامین A  برای سلامتی چشم نیز بسیار مفید است.

کره بادام زمینی در وعده صبح بسیار پر انرژی است. پروتئین و فیبر موجود در این ماده غذایی بسیار برا سلامتی مفید است.

صبحانه

خواص عسل این ماده دارویی برهیچکس پوشیده نیست و چه بهتر است که به جای مصرف مرباهای پر قند از عسل استفاده کنید کالری موجود در عسل، بدن شما را تا ناهار تأمین می کند.

مصرف چای سبز در وعده صبحگاهی باعث افزایش هوشیاری و خلق و خوی و همراه با افزایش متابولیسم بدن می شود. چای سبز تنها ۳۵-۷۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان را تولید می کند که حدود نیمی از آن در قهوه است. چای سبز به خصوص برای بیماری دیابت مفید می باشد.

صبحانه

فرنی آرد ذرت ، بسیار مقوی و مغذی بوده و انرژی مورد نیاز شما را در طول روز تأمین خواهد کرد، سموم را از بدن  دفع می کند و احساس سیری طولانی مدت در شما ایجاد می شود.

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین ها و املاح ضروری است و همچنین کلسترول و مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ برای عملکرد سلول های بدن لازم هستند.

نان های تشکیل شده از آرد سفید از کربوهیدرات های مضرری هستند.بهتر است در انتخاب نان مصرفی خود دقت بیشتری داشته باشید.

مصرف مغزهای چون بادام، پسته و گردو و… در وعده صبحانه نیز بسیار مفید هستند.لوبیا پخته و یا عدسی کم چرب حاوی پروتئین و کربوهیدرات فراوانی است که مواد بسیار خوبی در وعده صبحانه هستند.

در صبحانه خود تنوع ایجاد کنید تا میل بیشتری برای خوردن پیدا کنید.

 

مشاهده بیشتر

زهرا ملک زرقانی

دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار ایمیل : zahra.malek.z1996@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن