پزشکی

نشانه های کمبود پروتئین در بدن

پزشکی

کمبود پروتئین

همانطور که می دانید پروتئین نقش اساسی در بدن ایفا می کند و کمبود آن باعث مشکلات جدی خواهد شد. پژوهشی بیان می کند یک میلیارد نفر در سراسر دنیا از کمبود پروتئین رنج می برند به ویژه در مناطق مرکزی آفریقا و جنوب آسیا ، ۳۰ درصد از کودکان دچار کمبود پروتئین هستند. اما چطور متوجه شویم که پروتئین کافی در بدن ما وجود ندارد. در ادامه به علائم بروز این مساله می پردازیم.

۱- میل شدید به خوردن غذا

اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید و میل شدیدی به خوردن غذا ها و خوراکی های مختلف دارید ممکن است این مساله در اثر کمبود پروتئین و بالا بودن کربوهیدرات و قند در رژیم غذای شما باشد که احتمالا از غذاهای پر کالری استفاده می کنید.

۲- از بین رفتن توده های عضلانی و درد مفاصل

ماهیچه ها بزرگترین ذخایر پروتئین در بدن هستند. ضعف ماهیچه ها ، درد و از بین رفتن توده های عضلانی از نشانه های کمبود پروتئین هستند. این مساله بیشتر در افراد سالخورده شایع است. پروتئین برای رشد و حفظ ماهیچه ها ضروری است..

۳- مشکلات پوست و ناخن

کمبود پروتئین ناخن ها را ضعیف و شکننده می کند و در بعضی موارد خطوط سفید و قهوه ای رنگ روی ناخن به وجود می آورد. کمبود پروتئین می تواند در پوست هم اثر بگذارد چرا که پروتئین در بازسازی سلول ها نقش دارد به گونه ای که سلول های جدید تولید و جایگزین سلول های مرده می کند. کمبود پروتئین باعث خشکی و ترک خوردن پوست می شود.

۴- ریزش مو

نود درصد ساختار های مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند. اگر مواد مغذی به اندازه کافی به بدن نرسد موها نازک و کدر می شوند. علت مساله آن است که در این حالت بدن تلاش می کند پروتئین موجود را حفظ کند و دیگر برای موارد غیر ضروری مثل رشد موها از پروتئین استفاده نمی کند.

۵- کبد چرب

کبد چرب یکی از شایع ترین علائم کمبود پروتئین می باشد و اگر درمان نشود می تواند باعث بروز بیماری کبد چرب شود. این بیماری به التهاب ، زخم شدن و از کار افتادگی کبد می شود.

۶- بالا رفتن شکستگی استخوان ها

کمبود پروتئین هم بر استخوان تاثیر می گذارد. کافی نبودن میزان پروتئین ، منجر به تضعیف استخوان ها می شود و در نتیجه خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. این مساله به دلیل آن است که پروتئین برای جذب ضروری است و به سوخت و ساز استخوان ها کمک می کند.

۷- بی خوابی

اگر خواب نامناسبی دارید و از بی خوابی رنج می برید این مساله احتمالا ناشی از کمبود پروتئین می باشد. پروتئین های موجود در غذا هایی که مصرف می کنید باعث ایجاد اسید آمینه می شود. این اسید آمینه باعث خواب آلودگی می شود. به همین دلیل است که برای داشتن خواب بهتر باید در نزدیکی زمان خواب از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنیم.

Protein

۸- تضعیف مغز

برخورداری پروتئین مناسب تاثیر بسزایی در حفظ سلامت مغز دارد. حافظه ی ضعیف و دشواری یادگیری چیزهای جدیدی از علائم کمبود پروتئین هستند. طبق پژوهش ها روزانه حداقل میزان برخورداری از پروتئین در مورد بزرگسالان ۵۶ گرم برای مردان و ۴۶ گرم برای زنان می باشد و این میزان در مورد کودکان بسته به سن آنها ، از ۱۹ تا ۲۴ گرم متغیر است. مقادیر ذکر شده در زمان بارداری و بیماری متفاوت خواهند بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن