اطلاعات عمومیسلامت

تغذیه مناسب ماه رمضان (روزه ،سحری ،افطاری )

روزه

روزه

همه ی شما عزیزان باید به فکر سلامتی خود باشید تا بتوانید بدون صدمه زدن به بدنتان یک ماه را روزه و به راز و نیاز با خدا بپردازید.

در این مقاله در تلاشیم تا چندین نکته و عادت غذایی را برای شما جمع آوری کنیم و با رعایت آن ها بدن سالم تری را داشته باشید.

حتما برای صرف سحری کمی زودتر از خواب برخیزید تا ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات با خدا بدون عجله و با آرامش خاطر،سحری بخورید.

عرقیات و مایعات را در سحری فراموش نکنید. خاکشیر،کاسنی و تخم شربتی باعث خنک کنندگی بدن و حفظ آب در سیستم بدنی شما می شود.

حتما در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل کنید. علاوه بر میوه جات فصل،از خیسانده برگه آلو،زردآلو،انجیر و مانند این ها هم می توان به عنوان میوه استفاده کرد.

روزه

پس از ساعات طولانی خالی بودن معده با عجله و تند تند غذاخوردن صدمات جدی به معده شما وارد می کند.به آرامی غذا خوردن و در محیط آرامبخش قطعاً در سلامتی دستگاه گوارشی موثر است.

از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا ،خودداری کنید.آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می شود.

در طول مدت روزه داری از رفتن به حمام داغ ،خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی حالی می شود خودداری کنید.

روزه

از خوردن کافئین پرهیز کنید.زیرا در بعضی افراد باعث بیشتر شدن ادرار آن ها می شود که ممکن است منجر به کم آبی شود.

هندوانه را به عنوان یک غذای شیرین در بعد از افطار حتما میل کنید.

افطاری و سحری

روزه

معده خالی در هنگام افطار،تحمل غذای سنگین را ندارد.بهتر است که با مقداری خرما یا آب گرم روزه خود را باز کنید و پس از گذشت مدت زمانی شام مختصری بخورید.

خوردن کربوهیدرات هایی مانند نخود و عدس، میوه ها ، سبزیجات و لوبیا به شما یک منبع انرژی طولانی مدت در طول روز می دهد و همچنین از چربی های غیراشباع مثل ماهی استفاده کنید.

تخم مرغ را در برنامه غذایی خود جای دهید. در صورت استفاده بهتر است به صورت آب پز میل شود.

بعد از افطارکردن حتماً پیاده روی کنید تا دچار یبوست نشوید.

روزه

اگر بر اثر گرما یا فعالیت های بدنی در طول روزه داری عرق کردید. حتما نمک از دست رفته  را در افطار و سحر جبران کنید.

آشامیدن آب یخ و نوشابه های گازدار بسیار خنک، برای معده خالی بسیار زیان بار است.

مشاهده بیشتر

زهرا ملک زرقانی

دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار ایمیل : zahra.malek.z1996@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن