اخبار خودروخودرو

از اتوره بوگاتی تا بوگاتی شیرون

سریع و خشن

پیدایش

در سال ۱۹۰۹ شهری در شمال شرقی فرانسه در نزدیکی کشور آلمان اتومبیل اتوره بوگاتی کارخانه اتومبیل سازی که توسط اتوره بوگاتی یک ایتالیایی خلاق با هدف ساخت اتومبیل های با قابلیت ویژه تاسیس گردید. اتوره در خانواده ای که سرشار از خلاقیت هایی زیبایی شناسی متولد شده بود و همین طبع هنری خانواده ی بوگاتی ها منجر به آن شد که عضو کوچک خانواده دست به تولید اتومبیل های زیبا در واحد صنعت بوگاتی را بزند و این کارخانه را به تولید ماشین های خوش چهره تبدیل کند.

اگر چه کارخانه بوگاتی در طی سال ها تولیدات متنوع ماشین های شهری تا ماشین های مسابقه ای را داشت اما اتومبیل های این ماشین از همان ابتدا علاوه بر اینکه ظاهر زیبا داشتند ، قدرت شگفت انگیزی در زیر کاپوت های پولادین آنها نهفته بود. برای نمونه بوگاتی تایپ ۵۷ ابر اتومبیلی در زمان خود نیز محسوب میشد. تایپ ۵۷ در فاصله بین سال های  ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ در ۷۱۰ دستگاه تولید گردید. ژان بوگاتی پسر بزرگ اتوره اتومبیل های پر توان با حجم ۱۲۵۷ سی سی را طراحی کرده بود که دو صندلی سرنشین بیشتر نداشت و سرعت آن در برخی مدل ها به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت هم می رسید. سرعتی که برای یک اتومبیل شهری در دهه ی ۴۰ میلادی بسیار فراتر از انتظارات بود.

bugatti-type-57

BUGATTI-TYPE-57SC-GANGLOFF-ROADSTER

خوب است بدانید یک ثروتمند نیویورکی به نام رافل لورن مالک برند پولو در جهان از یک بوگاتی تایپ ۵۷ اس سی ساخت ۱۹۳۶ در سال ۲۰۱۴ رونمایی کرد که چهل میلیون دلار ارزش گذاری شد. تایپ ۵۷ در مدل هایی چون ۵۷ تی ، ۵۷ سی ، ۵۷ اس ، ۵۷ اس سی و ۵۷ تانک تولید گردید. ۵۷ جی تانک یکی از طراحی های خلاقانه بوگاتی محسوب می شد که به بوگاتی های امروز این ابر اتومبیل شباهت خاصی نیز دارد. طراحی تایپ ۵۷ سی و جی تانک شباهت زیاد به بوگاتی تایپ ۳۲ داشت در سال ۱۹۲۳ با هدف شرکت در مسابقات اتومبیل رانی ساخته شده بود اما تایپ ۵۷ تانک تنها یک محصول نام آور برای بوگاتی نبود بلکه حادثه تراژیک را هم برای خانواده بوگاتی رقم زد.

bugatti-type-57

ژان بوگاتی تست تایپ ۵۷ تانک مسابقه ای در آگوست ۱۹۳۹ جان خود را از دست داد. تحولات جنگ جهانی دوم گریبان گیر صنایع بسیاری را گرفت و تجارت آنها را رو به افول گذاشت. سرانجام اتوره بوگاتی دو سال پس از جنگ جهانی دوم در آگوست ۱۹۴۷ در ۶۵ سالگی چشم از جهان فرو بست. صنایع اتومبیل سازی بوگاتی نیز رفته رفته از نفس افتاد و تولید ماشین های افسانه ای بوگاتی با آخرین اتومبیل های این مدل ساز مانند بوگاتی تایپ ۲۵۲ در ۱۹۶۳ پایان یافت.

برای دهه ها چیزی جز افسانه باقی نمانده بود تا آن که عضو تازه ی خانواده ی بوگاتی با نام بوگاتی ای بی ۱۱۰ در سپتامبر ۱۹۹۱ متولد و معرفی شد. رومانو آرتیئولی یک کارآفرین ایتالیایی در سال ۱۹۸۷ با خرید نام تجاری بوگاتی آن را دوباره احیا کرده بود و حالا توانسته بود پس از چندین دهه ابر اتومبیلی دیگر با نام بوگاتی را روانه بازار کند.

Bugatti EB 110

ماشینی که تنها ۱۳۹ دستگاه از آن در طی سالیان ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ تولید شد. در سال ۱۹۹۲ مدلی کار آمد و سبک تر از نسخه ی اولی به نام ای بی ۱۱۰ اس اس معرفی شد که نهایت سرعت معادل با ۳۴۸ کیلومتر بر ساعت داشت. این ابر اتومبیل هر عاشق سرعتی را در داخل زمین وسوسه میکرد تا جایی که مایکل شوماخر راننده نامی مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک در سال ۱۹۹۴ مالک یکی از آنها شد. اما با وجود کامیابی اسکورت بوگاتی باز هم ضربان این برند افسانه ای کند شد تا بلاخره کمپانی آلمانی فولکس واگن از راه رسید و با تملک برند اتومبیل سازی بوگاتی در سال ۱۹۹۸ توانست آنچنان آن را احیا کند که امروز محصولات بوگاتی در رده نخست گرانترین ابر اتومبیل های جهان قرار بگیرد.

بوگاتی ویرون ای بی ۱۶۴   ابر اتومبیل اسپورت که بیش از  ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت و قلب تپنده ی آن موتوری هشت لیتری با شانزده سیلندر و هزار و یک اسب بخار قدرت دارد. اتومبیلی که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و تا سال های متوالی در مدل های پایه سوپر اسپورت و گرند اسپورت تولید گردید اما با وجود این که این ابر اتومبیل یکی از گرانترین سوپر ماشین های جهان می باشد ، کمپانی این شرکت تولید آن را در سال ۲۰۱۵ متوقف کرد تا مدل تازه تری را معرفی کند.

bugatti-veyron

مدلی که امروز آن را با نام بوگاتی شیرون میشناسیم نام برگرفته از لوییز شیرون قهرمان مسابقات رالی می باشد. ابر اتومبیلی که برای نخستین بار در نمایشگاه سالیانه ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد و هم اکنون تولید آن به صورت محدود در جریان است. شیرون مدل جایگزین ویرون، نسل پیشین خود نیز است که طراحان آن توانسته اند شاهکار هنری را با تلفیق دانش مهندسی در آن خلق کنند. شاهکاری که چشم ثروتمندان جهان را آنچنان به دنبال خود می کشاند که حتی ۳٫۵ میلیون دلار هم از جیب خود برای داشتن یکی از آنها بپردازند. ابر اتومبیل بی نظیر که تنها ده رادیاتور خنک کننده وظیفه ی کاهش دمای آن را بر عهده دارند. بدنه ی آن از جنس فیبر کربن است . طراحی با گوشه های نرم و تجهیز به سیستم نوردهی بسیار زیبای ال ای دی ظاهر رویایی به شیرون بخشیده است.

Bugatti_Chiron

nydn-2017-bugatti-chiron-interior-dashboard

این ابر اتومبیل را می توان غول ابر اتومبیل های جهان نامید. شیرون ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو توانایی رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را بر روی سطح سیاره ما دارا می باشد اما سرعت آن به صورت الکترونیکی روی ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. موتوری دارای شانزده سیلندر با حجم هشت لیتر و توربو شارژ  چهار گانه به واسطه ی جعبه دنده ی هفت سرعته اتومات سرعتی اعجاب انگیز به این ابر اتومبیل می دهد تا ظرف تنها ۲٫۴ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ثانیه برسد. طول آن در حدود چهار متر  و عرض آن دو متر است.

Bugatti_Chiron

Bugatti_Chiron

هر چهار چرخ شیرون مجهز به نیروی پوشانه هستند و جالب آن است در صورت رانندگی در نهایت سرعت باک صد لیتری اتومبیل تنها در هفت تا نه دقیقه خالی خواهد شد. ماشین دوتونی که شبیه به هیچ یک از ماشین ها در زمین نیست و حتی رانندگی با آن هم احساس متفاوتی برای سرنشینان فراهم میکند تا جایی که به سادگی تمام ، میلیون ها دلار بابت خریدش بپردازند و انتظار طولانی را تا تحویل آن تحمل کنند.


کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن