کسب و کار

شناسایی مشتریان خود در کسب و کار

کسب و کار

در این قسمت ما به شناسایی مشتریان می پردازیم که باید بتوانیم مشتریان خود را به راحتی و روشنی بشناسیم و برای شناسایی مشتریان راه هایی وجود دارند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد. در واقع مهم ترین سوال اساسی در بازارسنجی و برنامه ریزی فروش این است که مشتری من کیست؟
ناتوانی در ارائه پاسخ کاملا روشن به این سوال دلیل اصلی شکست کسب و کار هاست. چون صاحبان مشاغل کالا ها را برای کاربرانی عرضه می کنند که اصلا وجود خارجی ندارد یا تعدادشان آنقدر نیست که بتوان آن ها را موفق شمرد.

سوالات مهم برای شناخت مشتری

سوالات مهم و کلیدی که باید برای شناخت مشتری از خودتان بپرسید عبارت اند از :
۱- مشتریان شما دقیقا چه کسی است ؟
۲- ویژگی های او را با جزییات بیان کنید.
۳- چند ساله است؟
۴- چه نوع تحصیلی دارد؟
۵- درآمدش چه قدر است؟
۶- شغلش چیست و از این نظر در چه سطحی قرار دارد؟
۷- پیشینه یا تجربه او ، به خصوص در زمینه ای که به محصول یا خدمات مربوط می شود ، چقدر است ؟
۸- چه نوع علاقه ها ، باور ها ، ارزش ها ، و نگرشی دارد؟

 Customer Management

این سوال برای این در نظر گرفته شده است که شما مشتری خود را بهتر و بهتر بشناسید. همچینین باید یک توصیف کامل از مشتری ایده آل خود بنویسید سپس از خودتان بپرسید که چرا مشتری من این محصول را می خرد؟ مشتری بالقوه من چه چیزی را در آن چه می فروشم ، ارزش می داند؟ به دنبال چه فایده ای است؟ مهم ترین انگیزه مشتری من چه چیزی است که باعث می شود چیزی را که می فروشم یا در فکر فروشش هستم ، بخرد؟ محصول یا خدمات من چه کاری برای مشتری انجام میدهد؟ مهم ترین سودی که مشتری ام با استفاده از محصول یا خدمات من بدست می آورد چیست؟ چه چیزی است که باعث می شود مشتری ام متقاعد شود که این محصول یا خدمات را از من بخرد نه کس دیگری؟
دانستن این سوال ها خیلی راحت تر می توانید مشتری خود را شناسایی کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید. برای اینکه محصولی بتواند بازار خوبی داشته باشد باید از سه نظر بهتر باشد:
۱- باید سریع تر و ارزان تر باشد.
۲- استفاده از آن آسانتر باشد.
۳- شامل امکانات یا مزیت های بیشتری باشد.

Customer Management

خب حالا باید چه نوع سوال هایی را از خود بپرسیم؟
۱- محصول یا خدمات شما از کدام سه لحاظ ، نسبت به محصولات موجود برتری دارد؟
۲- آیا بازار محصول یا خدمات تان به اندازه کافی بزرگ هست؟
۳- آیا به اندازه ی کافی مشتری بالقوه هست که موجب موفقیت کسب و کارتان شود؟
۴- بازارتان به اندازه کافی متمرکز هست؟
۵- آیا می توانید با آگهی ، تبلیغات و امور مربوط به فروش وارد بازار شده ، به اندازه کافی فروش کنید تا سود کافی بدست آورید؟

شما با پاسخ به این سوالات می توانید به صورت حرفه ای به کسب و کارتان فکر کنید. در نتیجه با شناسایی بهتر مشتریان خود بهتر می توانید در کسب و کار خود موفق شوید.

Customer Management

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن