اطلاعات عمومیسلامت

۵ مورد از اشتباهات رایج در هنگام کاهش وزن

عادت های غلط

کاهش وزن

کاهش وزن می تواند کار بسیار دشواری باشد . ممکن است احساس کنید که همه چیز را دارید درست انجام می دهید اما باز هم به نتیجه ی مطلوبی نمی رسید !

عادات و رفتارهای اشتباه مانع پیشرفت شما می شود . در این مطلب به ۵ اشتباه رایج در هنگام کاهش وزن اشاره می کنیم .

۱ – تمرکز فقط بر روی عددی که ترازو نشان می دهد 

کاهش وزن

این امکان وجود دارد که وزن در طول روز حدود ۱٫۸ کیلوگرم تغییر کند . تغییرات وزن به عوامل مختلفی بستگی دارد ؛ از جمله نواسانات مایعات در بدن ، مصرف مایعات و غذاهای مختلف ، تغییر حجم ماهیچه ها و چربی های بدن .

اگر منظم ورزش می کنید اما با این وجود وزن شما روی ترازو تغییری نمی کند ، دلیل بر این نیست که شما به هیچ موفقیتی نرسیده اید !  ممکن است این ورزش منظم ، منجر به افزایش حجم ماهیچه ها و آب کردن چربی شده باشد .

می توانید ماهی یک بار دور کمر خود را اندازه بگیرید و تغییرات آن را اندازه بگیرید ؛ اگر این عدد در حال کاهش باشد یعنی شما دارید درست پیش می روید و در حال کم کردن چربی هستید ؛ اما این احتمال هست که وزن آبی بدن شما تغییری نکرده باشد که راه های دیگری نیز برای حل این مسئله وجود دارد .

 

۲ – نداشتن تمرینات ورزشی و یا تمرین بسیار زیاد 

کاهش وزن

 

هنگامی که به قصد کم کردن وزن ، میزان کالری دریافتی روزانه ی خود را کاهش می دهید ، احتمالا بخشی از چربی ها و توده ی ماهیچه ای خود را از دست خواهید داد . در این حین  تمرینات ورزشی به شما کمک می کند که چربی بیشتری آب کنید ؛ در عین حال بخش کمتری از توده ی ماهیچه ای خود را از دست بدهید و از کاهش سوخت و ساز و متابولیسم بدن خود جلوگیری نمایید .

اما در نقطه ی مقابل ، ورزش بیش از حد نیز یک راهکار منطقی و معقول نخواهد بود ؛ چون سطح هورمون های آدرنال در بدن کاهش می یابد و این امر می تواند منجر به بروز استرس در شما شود .

 

۳ – عدم انجام تمرینات استقامتی 

کاهش وزن

یکی از ضروریات کاهش وزن ، انجام تمرینات استقامتی است که با وزنه انجام می شوند . می توان گفت یکی از بهترین راهکارها جهت کاهش وزن ، انجام تمرینات ورزشی هوازی و بلند کردن وزنه توام با هم خواهد بود . در این صورت می توانید علاوه بر کم کردن چربی ، توده ی ماهیچه ای و متابولیسم بدن خود را افزایش دهید .

 

۴ – عدم مصرف پروتئین به اندازه ی کافی

کاهش وزن

در هنگام کم کردن وزن حتما باید به اندازه ی کافی پروتئین مصرف کنید . شاید تصور کنید مصرف پروتئین باعث افزایش وزن شما می شود و زحمات شما را به هدر می دهد اما اینطور نیست .

مصرف پروتئین باعث می شود اشتهای شما کاهش یابد و زودتر احساس سیری کنید ؛ جذب کالری را در بدن شما کاهش می دهد ؛ میزان متابولیسم را بالا برده و از کاهش توده ی ماهیچه ای در حین کاهش وزن جلوگیری می کند .

 

۵ – مصرف بیش از اندازه آب میوه

کاهش وزن

ممکن است جهت کاهش وزن ، غذاها و نوشیدنی های شیرین را از وعده های غذایی خود حذف کنید که البته کار عاقلانه ای نیز هست . اما نوشیدن آب میوه های مختلف کار درستی نیست ؛ حتی در طبیعی ترین آب میوه ها نیز مقادیر زیادی شکر وجود دارد که افزایش وزن را در پی خواهد داشت ؛ همچنین کالری هایی که از طریق مایعات به دست می آورید ، به اندازه ی کافی شما را سیر نمی کند و مجبور می شوید غذاهای بیشتری بخورید تا احساس گرسنگی شما برطرف شود .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن