کسب و کار

۱۰ دیدگاه موفقیت از نظر استیو جابز

کسب و کار

اسرار استیو جابز

ده نکته کلیدی از استیو جابز که براساس تجربه هایی که کسب کرده است در اختیار شما قرار خواهیم داد. فراموش نکنید که استفاده از تجربه ی دیگران سال ها شما را جلو می اندازد.

۱- در دنیای محدود زندگی نکنید.

استیو جابز در جمع همکارانش می گوید از کودکی به ما می آموزند که خط و مرزهایی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنیم. سعی نکنیم مشکلی ایجاد کنیم و زندگی خود را در پیش بگیریم ، خانواده تشکیل دهیم و مقداری پول پس انداز کنیم ، خوش بگذرانیم و… اما این یک زندگی محدود است ، زندگی چیزی بیشتر از اینهاست.

این واقعیت را بدانید دنیای اطراف ما را انسان ها تشکیل داده اند. انسان هایی که مانند شما هستند و حتی باهوش تر ، پس شما هم می توانید چیزهایی بسازید که دیگران استفاده کنند.

درست از زمانی که بفهمید هر کنشی در این دنیا یک واکنش خواهد داشت می توانید دنیا را تغییر دهید. زندگی همین جاست با آغوش باز پذیرایش باشید و تغییرش دهید و بهترش کنید.

پرچم خودتان را روی آن نصب کنید. هر چه بیشتر به این امر معتقد شوید بیشتر می خواهید که تغییر ایجاد کنید و هیچ وقت حتی برای خودتان آن آدم قبلی نخواهید بود.

۲- با کار خود رابطه ی احساسی داشته باشید.

اطرافیان من همیشه می گویند که تو خیلی احساساتی در مورد محصولاتت می شوی ، استیو جابز در جواب می گوید بله همین طور است من فکر می کنم یک رابطه بین احساس و نا امیدی وجود دارد. وقتی شما بیشتر وقت خودتان را روی یک موضوع می گذارید اگر آن کار را دوست نداشته باشید ، بلاخره یک روز ناامید می شوید.

این اتفاقی است که برای اکثر آدم ها در جامعه اتفاق می افتد زیرا سختی ها در هر کاری وجود دارد. وقتی شما کارتان را دوست نداشته باشید انگیزه ی تحمل کردن سختی چه چیزی می تواند باشد، بله قطعا شکست می خورید. اگر شما عاشق کارتان باشید موفق می شوید.

steve-jobs

۳- برای استفاده خودتان طراحی کنید.

احساس شما در زمان طراحی یک محصول با تجربه ای که در هنگام استفاده از آن دارید متفاوت می باشد. شاید تصور کنید محصول خوبی ساخته اید مثلا کامپیوتر ، تجربه ای که مشتری به آن می دهد متفاوت می باشد. محصولات در عمل باید به شما احساس خوبی بدهند.

۴- محصول بد نفروشید.

مدیر عامل نایک می گوید در یک پروژه مشترک که با اپل داشتیم نصب سنسور در کفش و ارتباط با گوشی اپل از استیو جابز خواستیم که یک توصیه به ما بکند. استیو گفت که محصولات شما عالی هستند خوب جلو هستید.

دوباره به استیو جابز گفتم که نه یک توصیه جدی به ما بکنید و او گفت محصولات شما خیره کننده و در دنیا معروف هستند کارتان واقعا عالیه اما محصولات مزخرف زیادی هم دارید. محصولات بد را کنار بگذارید و روی محصولات خوبتان تمرکز کنید.

۵- یک تیم عالی بسازید.

در یک تیم خوب هر فرد دقیقا میداند کارش را چگونه انجام دهد. پس نیازی نیست مدیر اعضای آن را مدیریت کند. پس مدیر چه نقشی دارد؟ در واقع چیزی که اعضای تیم نیاز دارند یک هدف مشترک می باشد. رهبر تیم باید این هدف مشترک را واضح و شفاف کند.

لازم نیست اعضای تیم حرفه ای باشند کافیه که هدف مشترک را درک کرده باشند. مثلا ده نفر برای شروع کافی می باشد.

لازم نیست افراد تیم حرفه ای باشند. زمانی که من یک فرد حرفه ای را استخدام کردم و نتیجه را دیدید. اشاره به مدیر فروش کوکا کولا که منجر به اخراج استیو جابز از اپل شد. اصلا چرا یک فرد حرفه ای باید برای کسانی که اطلاعات کمتری دارد کار کند.

می دانید بهترین مدیرها چه کسانی هستند؟ کسانی که نمی خواهند مدیر باشند اما دیگران اصرار دارند که او مدیر باشد چون می دانند که توانایی دارد.

بعد از استخدام دو مدیر حرفه ای از بیرون شرکت اپل و اخراج آنها ، استیو جابز ریسک کرد و دِبی کولمن فارق تحصیل داشنگاه استنفورد در رشته ی ام بی ای را که یکی از اعضای مکینتاش هم بود به عنوان مدیر تولید انتخاب کرد.

دبی هیچ تجربه ای در زمینه ی تولید نداشت. کولمن می گوید امکان نداشت فردی دیگری چنین ریسکی کند و این فرصت را در اختیار من قرار بدهد.

steve-jobs

۶- برای پول کار نکنید.

زمانی که ۲۴ سالم بود ۱۰ میلیون دلار در ۲۵ سالگی ، ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه بدست آوردم اما این اصلا مهم نبود چون هدف من پول نبود. درسته پول خیلی مهمه و شما می توانید سرمایه گذاری های خوبی بکنید اما در آن مقطع زمانی پول برای من مهم نبود. چیزی که مهم بود شرکت و محصولاتش ، برای همین سهام اپل را در آن زمان نفروختند.

۷- به محصول خود افتخار کنید.

ما بهترین کامپیوتر های دنیا را می سازیم و به اطرافیانمان توصیه می کنیم و به آنها افتخار می کنیم و به شما قول می دهم محصولاتی در همین بازار هستند که ما دوست نداریم به کسی توصیه کنیم. پس خط و مرز هایی هستند که اپل هیچ وقت از آنها عبور نمی کند تا کالای ارزان تولید کند.

۸- نیاز های مشتری را در نظر بگیرید نه فقط تکنولوژی

برخی از شرکت ها سعی می کنند از تکنولوژی های برتر استفاده بکنند تا مثلا هشت میلیون محصول در سال فروش داشته باشند اما چیزی که من باور دارم این است که طراحی از سمت مشتری شروع می شود و بعد به تکنولوژی ختم می شود.

شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن نیاز های مشتری یک محصول با تکنولوژی بالا بسازید و بعد بگویید خب حالا این را کجا بفروشم.

طراحی از سمت مشتری شروع می شود و به سمت تکنولوژی می رود نه برعکس آن ، ایده ی ایجاد اپل این بوده که ما چه خدماتی می توانیم به مشتری ارائه بدهیم و نه این که یکسری مهندس جمع کنیم ببینیم تکنولوژی روز دنیا چه چیزی هست و حالا به فکر بازاریابی برای این تکنولوژی باشیم.

۹- بازاریابی یعنی معرفی ارزش

در دنیای پر سر و صدایی زندگی می کنیم و شانس این که برای این که مشتری بفهمد ما کی هستیم نداریم. هیچ شرکتی این شانس رو ندارد. پس باید بدانیم دقیقا چه مفهومی را به مشتری برسانیم.

در حال حاضر اپل جز شش برند برتر دنیاست ، نه فقط در آمریکا بلکه در تمام دنیا ، خب اپل در چند سال اخیر صدماتی را دید و ما می خواهیم این صدمات را جبران کنیم.

راهی که انتخاب کردیم سرعت نیست ، صحبت در مورد مگاهرتز نیست ، این نیست که چرا ما بهتر از ویندوز هستیم ، یک مثال خوب از این قضیه شرکت نایک می باشد.

برند نایک

نایک کفش می فروشد اما برند نایک حس کفش را به شما دست نمی دهد بلکه حس یک محصول متفاوت را به شما دست می دهد. در تبلیغات نایک صحبت از محصولات نمی شود. پس در تبلیغات چیکار می کند؟ نایک به ورزشکاران و قهرمان های جهانی افتخار می کند. مسلما مردم می خواهند بدانند که اپل برای چه مساله ای وجود دارد.

کار ما ساختن جعبه نیست که مردم کارهایشان را با آن جعبه جلو بیندازند ، اگر چه این کار را خوب انجام می دهیم. هسته ی ارزش گذاری اپل این است که افرادی که دارای حس هستند به کاری که انجام می دهند می توانند در دنیا تغییر ایجاد کنند.

در طی سال های اخیر تغییرات زیادی داشتیم ، سبک بازاریابی کاملا عوض شده است اما چیزی که نباید عوض بشود ارزش اصلی می باشد.

steve-jobs

۱۰- نادان و جستجوگر بمانید.

هرگز رضایتمند نباشید و همیشه خودتان را به سمت موفقیت و پیشرفت سوق دهید. همیشه آمادگی سعی و تلاش را داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن