اطلاعات عمومیسلامت

۱۰ خوراکی مفید برای کنترل قند خون

کنترل دیابت

در این مقاله با ما همراه باشید تا ۱۰ ماده خوراکی مفید و موثر در کاهش و کنترل قند خون را به شما دوستان و همراهان سایت مجله زندگی معرفی کنیم.

انواع خوراکی های مطلوب برای کنترل قند خون

روغن زیتون

نقش روغن زیتون در کنترل قند خون

روغن زیتون چربی های اشباع کمی دارد و مفید ترین روغن خوراکی به حساب می آید. این روغن سرشار از امگا ۳ و امگا ۹ است که انعطاف پذیری رگ های خونی را افزایش می دهند و جریان خون را در بدن تسهیل می کنند. این ترکیبات به همراه ویتامین E و کاروتینوئید موجود در روغن زیتون، این خوراکی را به یکی از بهترین گزینه ها برای کنترل قند خون تبدیل می کند.

 

زغال اخته

نقش زغال اخته در کنترل قند خون

زغال اخته هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول را دارد. فیبر نامحلول موجب دفع چربی ها از بدن می شود؛ فیبر محلول نیز باعث می شود معده دیرتر از غذاها تخلیه شود و احساس گرسنگی دیرتر ایجاد شود. این میوه همچین ترکیبات گیاهی خاصی دارد که به تولید انسولین کمک می کند و کنترل قند خون را به دنبال خواهد داشت.

 

اسفناج

نقش اسفناج در کنترل قند خون

موسسه ی دیابت آمریکا اسفناج را به عنوان یکی از بهترین خوراکی ها برای مقابله با دیابت معرفی کرده است و توصیه کرده که این گیاه بدون نشاسته را در رژیم غذایی خود بگنجانند. این گیاه کربوهیدرات ناچیزی دارد و برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

لازم به ذکر است غذاهایی که حاوی کربوهیدرات بالایی هستند، گلوکز خون را افزایش می دهند. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به دیابت لازم است میزان کربوهیدرات مصرفی را کنترل نمود.

 

آووکادو

نقش آووکادو در کنترل قند خون

آووکادو منبع فوق العاده ای از فیبر های رژیمی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و خوراکی بسیار خوبی برای افراد دیابتی محسوب می شود. موسسه ی دیابت آمریکا این خوراکی را به عنوان منبعی از چربی های اشباع نشده و موثر در کنترل قند خون، به همه ی افراد و خصوصا اشخاص دیابتی توصیه می کند.

پیشنهاد می کنیم برای آگاهی از نحوه ی مصرف آووکادو و انواع کاربردهای شگفت انگیز آن به این مقاله مراجعه نمایید.

 

خرما

نقش خرما در کنترل قند خون

خرما قند ضروری و مورد نیاز بدن را تامین می کند و تمایل افراد را به خوردن سایر شیرینی جات کاهش می دهد. کربوهیدرات بالای این خوراکی، انرژی مورد نیاز بدن را به خوبی تامین می کند و فیبر موجود در آن نیز برای دستگاه گوارش و هضم غذا مفید است. این میوه ی خوشمزه چربی و کلسترول ندارد و یک میان وعده ی فوق العاده محسوب می شود. به افراد دیابتی توصیه می کنیم به جای مصرف سایر شیرینی جات، در حد متعادل از خرما استفاده نمایند و در مصرف آن نیز زیاده روی نکنند.

 

دارچین

نقش دارچین در کنترل قند خون

در میان تمام خوراکی های شناخته شده در دنیا، دارچین دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان است. نتایج مطالعات نشان می دهد مصرف روزانه یک الی سه قاشق چای خوری دارچین تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش و کنترل قند خون دارد. مصرف دارچین همچنین حساسیت سلول ها را برای جذب انسولین افزایش داده و سلول ها با جذب قند خون بیشتر و تبدیل آن به انرژی، سطح قند خون را کنترل می کنند.

 

کلم بروکلی

نقش کلم بروکلی در کنترل قند خون

بروکلی حاوی ترکیبات شیمیایی خاصی است که به انجام فرآیندهای ضد التهاب در بدن کمک می کند و قند خون را تعدیل می کند. کلم بروکلی همچنین از وارد شدن آسیب به رگ های خونی به دلیل قند خون بالا جلوگیری می کند.

 

تخم مرغ

نقش تخم مرغ در کنترل قند خون

تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار سودمند و سرشار از پروتئین است. موسسه ی دیابت آمریکا تخم مرغ را نیز به عنوان یک خوراکی مطلوب برای افراد دیابتی معرفی می کند؛ دلیلش این است که تخم مرغ علاوه بر ارزش غذایی بسیار بالا، کربوهیدرات ناچیزی دارد و خوردن آن، افزایش قند خون را به دنبال ندارد. البته همان طور که می دانید تخم مرغ کلسترول بالایی دارد و مصرف بیش از اندازه ی آن برای بدن زیان آور خواهد بود.

 

سیب زمینی شیرین

نقش سیب زمینی شیرین در کنترل قند خون

سیب زمینی شیرین یک خوراکی مناسب برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز افراد دیابتی به شمار می رود. میزان قند موجود در این خوراکی بسیار پایین است؛ لذا یکی از بهترین گزینه ها برای اشخاص دیابتی است.

 

گوجه فرنگی

نقش گوجه فرنگی در کنترل قند خون

گوجه فرنگی سرشار از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین A، B، C و K است. این میوه ی فوق العاده همچین حاوی کروم، پتاسیم، منگنز و فیبر رژیمی است. گوجه فرنگی همچنین کربوهیدرات پایینی دارد و به کنترل قند خون کمک شایانی می کند. کم بودن سطح کربوهیدرات این خوراکی می تواند به کاهش وزن افراد دیابتی نیز کمک کند.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن